NOBELS FREDSPRIS 2020 TIL CUBAS HELSEPERSONELL – Henry Reeve International Medical Brigade

dkhfs

Midt i pandemien som drastisk har endret vår hverdag og fremdeles tar mange liv, er det en gruppe fra et lite land som har gitt håp og inspirasjon til mennesker rundt om i verden: de cubanske helsearbeiderne i Henry Reeve International Medical Brigade som nå er på plass i mer enn 30 land og bidrar i kampen mot COVID-19-viruset. Som en anerkjennelse for deres solidaritet, som redder tusenvis av liv, ofte med fare for egne liv, støtter Cubaforeningen i Norge å tildele dem årets Nobels fredspris.

Henry Reeve var en 19 år gammel amerikaner som forlot hjemmet sitt i Brooklyn i New York for å delta i den cubanske frigjøringskampen mot Spania på slutten av 1800-tallet. Brigaden er oppkalt etter ham og ble dannet av Fidel Castro i 2005 etter at USA avviste et tilbud om å sende 1500 cubanske helsearbeidere for å yte humanitær hjelp i kjølvannet av orkanen Katrinas ødeleggelser.

Siden opprettelsen har 7400 frivillige helsearbeidere vært i frontlinjen. Før COVID-19 hadde brigaden behandlet mer enn 3,5 millioner mennesker i 21 land som ble herjet av verdens verste naturkatastrofer og epidemier. Anslagsvis 80 000 liv er blitt reddet som et direkte resultat av brigadens innsats. En av deres største bragder fant sted i 2014-2015, da Brigaden sendte over 400 leger, sykepleiere og andre helsearbeidere til Vest-Afrika for å stoppe den farlige ebola-pandemien. De jobbet i regioner der helsetjenester og grunnleggende infrastruktur -systemer var minimale. Denne armeen av hvite frakker utgjorde den største medisinske innsatsen på bakken i Sierra Leone, Guinea og Liberia. Som en anerkjennelse for arbeidet tildelte Verdens helseorganisasjon (WHO) dem den prestisjetunge Dr. Lee Jong Wook Memorial Price for Public Health i 2017.

Henry Reeve Brigaden er bare en del av det cubanske medisinske systemet; som har sendt flere helsearbeidere utenlands enn hele Verdens helseorganisasjon. Brigaden jobber globalt for å stoppe spredningen av Covid-19 og forsøker samtidig å helbrede syke; ofte med fare for egne liv. Cuba har fulgt den internasjonale oppfordringen om at verden, slik som situasjonen fremdeles er, er avhengig av et omfattende internasjonalt samarbeid på kryss og tvers av regjeringer og ideologier. Dette viser Cuba er mulig, ikke bare gjennom tomme ord, men først og fremst gjennom å vise handlekraft og solidaritet.

Dette til tross for at USA ytterligere har strammet inn sanksjonene mot Cuba, og samtidig truer andre land som ønsker Cubas hjelp, med bøter, sanksjoner og kutt i bistand. Likevel får Cuba fortsatt forespørsler om medisinsk hjelp fra forskjellige deler av verden. Mange av landene er historisk allierte av USA.

I kjølvannet av pandemien er ikke helsebrigadens innsats begrenset til Sør-Amerika og Afrika. Vi finner dem også i Persiabukta, Aserbajdsjan, Oman, Kuwait, De forente arabiske emirater og Qatar. Brigadene bidrar også i flere steder i Italia og Andorra, så vel som i britiske Turks- og Caicosøyene og i franske Martinique.

Hittil har Cuba sendt 38 helsebrigader til over 30 land og territorier. For å motarbeide Corona-viruset har over 3000 helsearbeidere gjort en stor innsats, av disse er 65 prosent kvinner.

Årets Nobels Fredspris bør bli tildelt:

Cubas internasjonale helsearbeidere — Henry Reeve brigaden.

CUBAFORENINGEN I NORGE

Cihan Karakoc