Uttalelse om militærkuppet i Bolivia

Cubaforeningen fordømmer på det sterkeste statskuppet som har blitt gjennomført mot Bolivias demokratisk valgte regjering, tross gjentatte appeller til dialog og fredelig løsning fra den.

Det lenge planlagte kuppet ble satt i gang rett etter valget 20. oktober med beskyldninger om valgfusk som påskudd, vel å merke at opposisjonen hadde fra før varslet at de ikke kom til å annerkjene valgresultatet uansett. Regjeringspartiet vant valget som ble avgjort i første runde.

Med logistikk og finansiering fra lokale oligarker og USA’s NGO’er og diverse agenter, ble i de sju største byene erklært generalstreik (ikke av fagforbundene), blokader av gater og veier, osv.

For å etterkomme påstanden om valgfusk ba president Evo Morales OAS (Organisasjonen av amerikanske stater) om å foreta en grundig etterkontroll av valget og sa at dersom det skulle bli avdekket valgfusk, ville det lyses ut en andre valgrunde.

Det kom likevel et krav om at Morales måtte gi fra seg presidentembetet med umiddelbar virkining fra mannen som påtok seg oppgaven som kuppleder, presidenten av oligarkenes «sivilkomité« i Santa Cruz, byen (og fylket) som er beryktet for en utbredt praksis med rasisistik vold i forbindelse med politiske konflikter. De fikk støtte av øvrige «sivilkomiteer» i landet, med stor støtte fra middelklasse og deler av den urbane befolkningen. Denne bevegelsen drev helt fra starten med sterke innslag av hærverk, rasistisk preget vold mot politiske motstandere og startet etterhvert med å forfølge politiske myndigheter, sette fyr på boligene til regjeringsmedlemmer og ta gisler.

Ettersom kuppett var nøye planlagt, hadde de også ordnet vervingen av politifolk i stor omfang, hvilket til slutt førte til at så å si hele politikorpset sluttet seg til kuppet. Selv om Morales, etter en tvilsom rapport fra OAS om «uregelmessigheter» i valget, bestemte seg for å kalle til andre valgrunde, ble presset for hans avgang forsterket ved å storme statens TV-stasjon og omringe presidentpalasset. Til slutt ga også det militære etter og ba landets president om å si opp embetet.

Det som har fulgt etter dette er store protester fra tilhengere til regjeringspartiet og en svært voldelig undertrykkelse av disse. Det pågår også en stortstilt jakt av høytstående medlemmer av det avsatte regjeringspartiet og det ryktes at de prøver å ta Morales til fange.

Vi krever en klar uttalelse fra Norges regjering og ber om solidaritet med Bolivias folk som kjemper for å få demokratiet tilbake og få slutt på den fascistiske og rasistiske volden som har satt sluttstrekk på mange år med demokratisk fred i landet.

Cubaforeningen i Norge

#ThisIsACoup against #EvoMorales #USA #USImperialismContinues #CIA = #OAS #StopFascism #MonroeDoctrine #ShockDoctrine #CapitalismKills #Bolivia