Vellykket 8. mars markering med Cubas ambassadør

Leder i Cubaforeningen i Norge, Cihan Karakoc ønsker alle velkommen, Cubas ambassadør Maite R. Torres til venstre.

Oslo, 8. mars 2022. I anledning av den internasjonale kvinnedagen ønsket Cubaforeningen i Norge å markere denne betydningsfulle dagen gjennom et åpent møte med ambassadør Maité Rivero Torres.

Den cubanske diplomatens beretning om sine opplevelser som ambassadør i Republikken Guinea da landet ble rammet av ebolaepidemien, vakte stor interesse.

Ambassadøren mintes denne tiden som en utfordring både personlig og profesjonelt. Hun berømmet det cubanske helsepersonellet som reiste til det afrikanske landet for å delta i kampen mot den forferdelige sykdommen og gjorde en modig jobb. Et unikt kapittel i historien om Cubas internasjonale bidrag i helsesektoren.

Cuba sendte over 400 leger, sykepleiere og andre helsearbeidere til Vest-Afrika for å stoppe den farlige ebola-pandemien. De jobbet i regioner der helsetjeneste og grunnleggende infrastruktur var minimal. De cubanske legene, eller «armeen av hvite frakker», utgjorde den største medisinske innsatsen på bakken i Sierra Leone, Guinea og Liberia. Som en anerkjennelse for arbeidet, tildelte Verdens helseorganisasjon (WHO) dem den prestisjetunge Dr. Lee Jong Wook Memorial Price for Public Health i 2017.

Som ambassadør i Guineia hadde Maite Rivero Torres et stort ansvar med organiseringen av arbeidet. Som resultat av den langvarige og utrettelige innsatsen hun viste, ble hun tildelt en æresmedalje fra det cubanske kvinneforbundet- den første organisasjonen som ble stiftet etter revolusjonens seier.

I tillegg til ambassadørens foredrag fikk vi se flere videoklipp, laget av journalisten Yordanis Rodríguez Laurencio og kameramannen Tomás Oliveros. Alt dette er beskrevet i boken «Red Zone. Den cubanske opplevelsen i kampen mot ebola», av Enrique Ubieta Gómez, og «To live always the day 21. Face to face against Ebola», av Dr. Carlos Manuel Castro Baras, en av hovedpersonene bak den bragden.