På foreningens styremøte mandag den 26. april, vedtok styret å støtte den britiske Cubaforeningens (Cuba Solidarity Campaign) innsamlingsaksjon for innkjøp av medisinske råvarer og sprøyter til Cuba, med 100.000 kroner. Blokaden som nå er på sitt mest brutale nivå og hindrer Cuba til å skaffe seg råvarer og medisinsk utstyr.

Selv om Cuba har en overflod av menneskelige ressurser og medisinsk ekspertise, trenger øya hjelp og bistand til å kjøpe mange av de grunnleggende utstyr og råvarer som er viktige i produksjonen av sine COVID-19 medisiner.

CSC er blitt bedt om å hjelpe til med innsamling av medisinsk utstyr som haster raskt, inkludert:

• Spesialiserte råvarer som brukes til fremstilling av vaksiner
  • Forbindelser for å produsere medisiner for å behandle pasienter smittet med viruset
  • Sprøyter og hetteglass for å administrere vaksinene til den kubanske befolkningen

Klikk her for å lese mer om innsamlingsasksjonen, du kan også bidra med din donasjon!

I mars donerte også Cubaforeningen ytterligere 100.000 kr til den Svenske- Kubaforeningens humanitære kampanje «en container til Cuba». Støtten til kampanjen ble så stor at det resulterte i hele to containere med alt fra medisinsk hjelp til kontorutstyr. Begge containerne har ankommet havnen Mariel ved Havana og venter på å bli lastet av.

Ettersom Cubaforeningen hverken mottar offentlig støtte og ingen rike onkler, er vårt humanitære støtte til Cuba avhengig av ditt bidrag. Ønsker du å bidra til vår humanitære hjelp eller kanskje bli fast månedlig giver? Så send din donasjon til vår konto: 0540 07 42776, merk donasjonen/betalingen med fullt «navn og humanitær hjelp». Dersom har du forslag på hjelp til Cuba og ønsker å bli aktiv med det humanitære arbeidet, så ta gjerne kontakt.

Cubaforeningen i Norge, 29.04.2021

En kommentar om “Cubaforeningen har donert 100 tusen til kjøp av medisinske råvarer og sprøyter til Cuba!

1. Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet har kontinuerlig og vedvarende bidratt til å tilrettelegge et fiskeoppdrett-prosjekt i Grisebukta (Playa Giron) på Cuba, kanskje løsningsorientert å kontakte dem, med henblikk på muligheter for utvidet humanitær bistand

Liker